NOSOTROS LOS PORTUGUESES (III): EL DOMINIO DE MEDIO MUNDO
En el Renacimiento europeo
la población portuguesa nunca fue muy superior al millón de habitantes, según
las estimaciones más optimistas. Resulta casi un “milagro histórico” que un
Estado tan pequeño y demográficamente tan poco significativo haya construido un
Imperio más grande que el hasta entonces todopoderoso Imperio Turco Otomano en
menos de un siglo. Por ese entonces, claro, la Historia parece que estaba de
franquicias con respecto a permitir “milagros” casi inverosímiles ya que
España, la rival de Portugal, se había quedado con tres civilizaciones
completas sin invertir un centavo del tesoro real.
La base del dominio
portugués estaba en el control de las rutas comerciales marítimas. El Imperio
se construyó a partir de la posesión efectiva de puntos estratégicos: islas,
factorías comerciales y ciudades ocupadas o fundadas. Mediante pactos
comerciales y mucha habilidad diplomática convirtieron a gran cantidad de
Estados en socios, clientes o protectorados portugueses. Este sistema era
controlado por una flota naval poderosa y efectiva, y su resultado fue
convertir al Atlántico Sur y al Océano Índico en Mare Clausum hasta 1580.
Los antecedentes del
poderío naval portugués están en el reinado de Dionisio (Dinis) I (1279-1325).
Este rey gobernó el país a través de una política de desarrollo
infraestructural asegurada por una estrategia de evitar los conflictos
internacionales. Promovió la agricultura, la forestación y el desarrollo
minero. En 1308 firmó un acuerdo comercial con Inglaterra y posteriormente
negoció la venta de los excedentes productivos con otros países europeos. En
1317 instituyó la Armada Real, designando como Almirante del Reino al genovés
Emanuele Pezagno (Manuel Pessanha), dando inicio a la Marina Portuguesa.
Pero para la
historiografía portuguesa los inicios del Imperio colonial lusitano están en el
reinado de Juan I de la Casa de Avís (1385-1433). Este rey asume tras la guerra
civil que se desarrolló entre 1383 y 1385 desatada por la intervención militar
de Juan I de Castilla (quien reclamaba derechos sucesorios al trono portugués).
Una vez en el trono Juan I Avís hizo frente a los nobles aliados con Juan I de
Castilla y, tras la celebración del tratado de Windsor con Inglaterra (9 de
mayo de 1386), intervino en la crisis dinástica castellana. La guerra contra
Castilla, con apoyo inglés (Inglaterra estaba por ese entonces en medio de la
Guerra de los Cien Años contra Francia) se prolongó con altibajos hasta 1431.
En el contexto del reinado de Juan I, su hijo Enrique (apodado como El
Navegante recién en el siglo XIX por los historiadores alemanes Heinrich
Schaefer y Gustav de Veer) apadrinó la expansión marítima y colonial
portuguesa. Fue debido a su iniciativa que se realizó la conquista de la ciudad
de Ceuta en Marruecos en 1415. De ese modo Portugal accedía a un enclave
comercial de gran importancia. Tras la toma de Ceuta, Enrique fue investido
como duque de Viseu. Con su centro de operaciones en la ciudad de Lagos
financió las primeras expediciones de reconocimiento y colonización de las
islas atlánticas y la costa africana. Allí montó su empresa de características
monopólicas (recibía un quinto de los beneficios comerciales en las regiones
descubiertas; y más tarde se le concedería el monopolio de los paños de lana). El
25 de mayo de 1420 fue nombrado Gran Maestre de la Orden de Cristo (la sucesora
de la Orden del Temple). Este hecho al parecer es importante para entender
muchos de los mitos y misterios asociados a la vida y actividades del infante
Enrique. De recordar es que Portugal fue uno de los pocos sitios donde no se
desmanteló la Orden Templaria. En su lugar el rey Dionisio I creó la Orden de
Cristo en 1319 poniéndola bajo control de la Monarquía. Como sea, Enrique, gran
aficionado a la Astrología, impulsó la creación de una cátedra de esa
disciplina en la Universidad de Coímbra. Se dice que se rodeó de los más
importantes sabios y pilotos de orígenes judíos, árabes y cristianos (contactos
supuestamente heredados de la Orden Templaria) lo que le permitió innovar en
materia científica y técnica. A esa especie de cenáculo de sabios y navegantes se
lo llamó Escuela de Sagres, hoy considerada un mito historiográfico de
construcción posterior. Se cita al filósofo Damião de Góis (1502-1574) y al historiador João de Barros (1496-1570)
como unos de los primeros en mencionar una escuela de navegación asociada con
Enrique. En base a esas “fuentes” el historiador inglés Samuel Purchas
(1575-1626), el gran recopilador de relatos sobre los viajes de la Era de los
Descubrimientos, utiliza el término “Escuela de Navegación de Sagres” por vez
primera. La no existencia de evidencias arqueológicas ni documentales directas
ha hecho que se ponga en tela de juicio la existencia de dicha Escuela. La
versión de que Enrique se había instalado en Sagres en 1418 aparece recién en
el siglo XIX a partir de trabajos de historiadores románticos como Joaquim
Pedro de Oliveira Martins (1845-1894). También de Sir Charles Raymond Beazley
(1868-1955), historiador británico pro-alemán de línea romántica (Beazley, C. R. (1894). Prince Henry the Navigator: The Hero
of Portugal and of Modern Discovery, 1394-1460 A.D. with an Account of
Geographical Progress Throughout the Middle Ages as the Preparation for His
Work. Putnam., pp.160-162). La
evidencia apunta a que Enrique recién recibió la posesión de tierras en el cabo
de San Vicente (Algarve) en 1443 y que se instaló en Sagres en 1457 donde
falleció tres años después (Randles, W.G.L. (1993).
«The
alleged nautical school founded in the fifteenth century at Sagres by Prince
Henry of Portugal, called the 'Navigator'». Imago Mundi 45 (1): 20–28.)
Sin embargo es cierto que
Enrique debe ser considerado el principal diseñador e impulsor de la carabela,
así como el de muchos instrumentos de inspiración oriental utilizados en la
navegación oceánica.
El inicio de la expansión
portuguesa lo constituye la ocupación de Ceuta en 1415, las islas Madeira en
1419 y las islas Azores en 1420. Las islas Madeira se poblaron desde 1425 con
colonos del Algarve y el Minho principalmente. Las Azores fueron colonizadas a
partir del 1439 por inmigrantes procedentes del Algarve y el Alentejo, y luego
del norte de Francia, Flandes, Génova (también recibieron refugiados de origen
judío y árabe). Convertidas en capitanías donatarias concedidas a personas de
la pequeña nobleza, las islas atlánticas se utilizaron como bases de producción
azucarera y contribuyeron al desarrollo económico de Portugal.
Por ese entonces comenzó
la competencia con la Corona castellana, que había iniciado la expansión
atlántica con la concesión señorial al normando Jean de Bethencourt en 1402 de
la conquista de las islas Canarias. Los portugueses resistieron la presencia
castellana y se encargaron de afianzar el dominio de la costa occidental
africana. En 1452 Portugal acuñaba sus primeras monedas de oro con el metal
procedente de la Costa de Oro en África. Como corolario de esta etapa lograba
la emisión de dos bulas papales: Romanus pontifex (1455) e Inter Caetera
(1456), las cuales reconocían el monopolio portugués de conquista, comercio y
navegación al sur de los cabos Bojador y Naam y entregaban las tierras a la
autoridad eclesiástica de la Orden de Cristo. Para 1487 Bartolomeu Dias había
llegado al cabo de Buena Esperanza.
El 4 de setiembre de 1479 el Tratado de
Alcáçovas ponía fin al conflicto hispano-portugués por la Guerra de Sucesión
Castellana (1475-79) y también resolvía la disputa atlántica por la posesión de
las islas Canarias. Estas islas eran un reservorio de esclavos para los
portugueses que incursionaban frecuentemente en las mismas. En este sentido se
concedía a Castilla la posesión de las islas, pero se reconocía la exclusividad
portuguesa en África y en otras tierras a descubrirse:
...no turbaran e molestaran ni inquietaran, de hecho
ni de derecho, en juicio ni fuera de juicio, a los dichos señores rey a
príncipe de Portugal ni a los reyes que por el tiempo fueren de Portugal ni sus
reinos, la posesión e casi posesión en que estuvo, en todos los tratos, tierras
e rescates de Guinea, con sus minas de oro e cualesquier otras islas, costas,
tierras, descubiertas e por descubrir, halladas e por hallar, islas de la
Madera , Puerto Santo e Desierto e todas las islas de los Azores e Islas de las
Flores cabe las Islas de Cabo Verde e todas las islas que ahora están
descubiertas e cualesquier otras islas que se hallaren o conquistaren, de las
Islas de la Canaria para ayuso contra Guinea, porque todo lo que es hallado e
se hallare, conquistase o descubriere en los dichos términos, allende de que es
hallado ocupado o descubierto, queden a los dichos rey e príncipe de Portugal e
a sus reinos, quitando solamente las islas de Canaria, conviene a saber
Lanzarote, La Palma , Fuerteventura, La Gomera , el Hierro, la Graciosa , la
Gran Canaria , Tenerife e todas las otras Islas de Canaria ganadas e por ganar,
las cuales quedan a los reinos de Castilla y León...
Tratado de
Alcáçovas, pregón del 14 de marzo de 1480, conservado en el Archivo de Simancas
En 1492 Cristóbal Colón
descubría nuevas tierras bajo la protección castellana desatando un nuevo
conflicto diplomático con Portugal. Esta vez Castilla contó con la aprobación
papal de su dominio de las tierras descubiertas a través de las cuatro Bulas
Alejandrinas de 1493. Finalmente se resolvió un reparto de zonas de influencia
a través del Tratado de Tordesillas firmado el 7 de junio de 1794 entre
representantes del rey Juan II de Portugal y los Reyes Católicos de España. La
letra muerta del tratado establecía lo siguiente:
Que se haga y
asigne por el dicho mar océano una raya o línea derecha de polo a polo, del
polo Ártico al polo Antártico, que es de norte a sur, la cual raya o línea e
señal se haya de dar e dé derecha, como dicho es, a trescientas setenta leguas
de las islas de Cabo Verde para la parte de poniente, por grados o por otra
manera, como mejor y más presto se pueda dar, de manera que no será más. Y que
todo lo que hasta aquí tenga hallado y descubierto y de aquí adelante se
hallase y descubriere por el dicho señor rey de Portugal y por sus navíos, así
islas como tierra firme, desde la dicha raya arriba, dada en la forma
susodicha, yendo por la dicha parte de levante, dentro de la dicha raya a la
parte de levante, o de norte o sur de ella, tanto que no sea atravesando la
dicha raya, que esto sea y quede y pertenezca al dicho señor rey de Portugal y
a sus subcesores para siempre jamás. Y que todo lo otro, así islas como tierra
firme, halladas y por hallar, descubiertas y por descubrir, que son o fueren
halladas por los dichos señores rey y reina de Castilla y de Aragón, etc., y
por sus navíos, desde la dicha raya, dada en la forma suso dicha, yendo por la
dicha parte de poniente, después de pasada la dicha raya, para el poniente o al
norte sur de ella, que todo sea y quede y pertenezca a los dichos señores rey y
reina de Castilla y de León, etc., y a sus subcesores para siempre jamás.
Se establecía la
realización de una expedición conjunta para delimitar exactamente dicha línea
demarcatoria, expedición que nunca se realizó. Por esa razón la cuestión quedó
librada a la interpretación que ambas partes le dieron al texto. Y cuando en
1500 Pedro Álvares Cabral llegaba a la costa del actual Brasil (Tierra de Vera
Cruz) una nueva fuente de conflictos limítrofes se abriría.
Pero por el momento
Portugal no mostraba especial interés por sus posesiones en la costa americana.
Se limitó a conceder a Fernão de Noronha,
un agente de la Banca Függer, la Tierra de Santa Cruz e Ilha do São João para la explotación del palo brasil en 1503. La
llamada Capitanía de São João funcionó efectivamente hasta 1511. Luego fu
abandonada. Anteriormente el gobierno había concedido a João Fernandes Lavrador, navegante que había explorado las costas del
actual Labrador canadiense en 1498, la posesión de esos territorios, si bien se
desentendió de ellos. La isla de Terranova (al parecer descubierta por los
portugueses João Vaz Corte Real y Álvaro Martins Homem en 1473) habría sido también reivindicada
por Portugal (allí existía desde inicios del siglo XVI una ciudad llamada San
Juan de Pasajes, fundada por pescadores guipuzcoanos de Pasajes de San Juan, la
cual pasó formalmente a ser dominio británico en 1583).
La atención del gobierno portugués estaba
fijada en el nuevo mundo que se le acababa de abrir allende el cabo de Buena
Esperanza. En efecto en 1498 Vasco da Gama llegaba a Calicut en la India y establecía
las primeras factorías. En 1505 se nombraba al primer virrey portugués,
Francisco de Almeida, con residencia en Cochín. La presencia portuguesa en el
Índico llevó al enfrentamiento con los mamelucos de Egipto y los otomanos,
quienes contaban con apoyo veneciano. Una batalla naval decisiva se dio frente
a la ciudad hindú de Diu en 1509 entre las flotas del virrey de la India
Francisco de Almeida y la flota conjunta mameluca-otomana. La flota del virrey
portugués constaba de 18 navíos, mientras que la de sus oponentes sumaba cerca
de 92. Sin embargo la victoria portuguesa fue completa. En 1510 Alfonso de
Albuquerque conquista Goa dando inicio al Estado Portugués de la India, nombre
de todas las posesiones de Portugal en el Océano Índico hasta el siglo XVIII. En
1516 obtenían la llave del Mar Rojo al conquistar definitivamente la ciudad de
Adén. En dos décadas los portugueses lograron el control total de la Ruta de
las Especias y volvieron a chocar con los españoles por el dominio de las islas
Molucas a partir de 1521. Precisamente ese año un navegante portugués al
servicio de la Corona Española, Fernão
de Magalhães (o Fernando de
Magallanes), llegaba a las Filipinas. El conflicto se saldó con la firma del
Tratado de Zaragoza el 22 de abril de 1529 que fijaba una nueva línea de
demarcación a 297,5 leguas al este del archipiélago en disputa.
La presencia de dos
establecimientos españoles en lo que sería el litoral sur del actual São Paulo:
Cananéia (fundado quizá en 1498 o 1502) e Iguapé (fundado en 1529) alertaron a
las autoridades lusas respecto a la seguridad de sus posesiones ultramarinas
americanas. También las actividades de los corsarios franceses e ingleses se
estaban incrementando. El rey Juan III se apresuró a conceder nuevas capitanías
donatarias a nobles portugueses entre 1534 y 1539 para incentivar la
colonización efectiva del Brasil. Precisamente
una de las primeras fue la capitanía de San Vicente, donde ya se había fundado
en 1532 la villa del mismo nombre por quien sería el capitán donatario Martim
Alfonso de Sousa. En 1536 estalló la Guerra de Iguapé, que terminó con el desalojo
de los españoles de la región. Sin embargo el sistema de capitanías no prosperó
(excepto en San Vicente y en Pernambuco). En 1549 la Corona Portuguesa crea el
Estado de Brasil estableciendo un gobernador (Tomé de Souza) en São Salvador da Baía de Todos os
Santos. Los sucesores
de Tomé de Souza, los gobernadores Duarte da Costa (1553-58) y Mem de Sá
(1558-1573) debieron hacer frente a la ocupación de franceses hugonotes en
Bahía de Guanabara, en el actual Río de Janeiro (Francia Antártica), entre 1555
y 1567. En 1574 los traficantes franceses de palo brasil instigaron la rebelión
de indios potiguaras en la Capitanía de Itamaracá lo que significó el abandono
de la misma por el donatario Pero Lopes de Souza. Recién en 1584-85 se reinició
la colonización de la región (rebautizada como Paraíba) y la rebelión indígena
se dominó en 1599 a raíz de una epidemia que diezmó a la población.
ARTÍCULO ANTERIOR:
NOSOTROS LOS PORTUGUESES (II): CONSTRUCCIÓN DE LA NACIONALIDAD TRAS LA RECONQUISTA CRISTIANA
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NOSOTROS LOS PORTUGUESES (IV): AEIOU DOMINIUM MUNDI
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ARTICLE IN ENGLISH (there may be errors in translation)
WE THE
PORTUGUESE (III): DOMAIN OF HALF WORLD
European Renaissance in the Portuguese population was never really over one million inhabitants, according to the most optimistic estimates. It is almost a "historical miracle" that such a small and insignificant as demographically State has built an empire bigger than the hitherto mighty Ottoman Empire in less than a century. By then, of course, history seems franchise was about allowing almost unbelievable "miracles" as Spain, Portugal rival, had stayed with three complete civilizations without investing a penny of the royal treasury.
The base of Portuguese rule was in control of the maritime trade routes. The empire was built from the actual possession of strategic points: islands, occupied or trading posts and founded cities. Through commercial agreements and they became much diplomatic skill to many States partners, customers or Portuguese protectorates. This system was controlled by a powerful and effective naval fleet, and its result was to turn the South Atlantic and the Indian Ocean on Mare Clausum until 1580.
The background of the Portuguese naval power are in the reign of Dionysius (Dinis) I (1279-1325). This king ruled the country through a policy of infrastructure development ensured by a strategy to prevent international conflicts. He promoted agriculture, forestry and mining development. In 1308 he signed a trade agreement with England and later negotiated the sale of surplus production to other European countries. In 1317 he instituted the Royal Navy, Admiral of the United designating as the Genoese Emanuele Pezagno (Manuel Pessanha), kicking off the Portuguese Navy.
But for the Portuguese historiography the beginning of the Portuguese colonial empire are in the reign of Juan I of the House of Avis (1385-1433). This king assumed after the civil war that took place between 1383 and 1385 unleashed by the military intervention of Juan I of Castile (who claimed the Portuguese throne inheritance rights). Once on the throne Juan I Avís faced nobles allied with Juan I of Castile and after the conclusion of the Treaty of Windsor with England (May 9, 1836), addressed the Spanish dynastic crisis. The war against Castile, with British support (Britain was at that time in the midst of the Hundred Years' War against France) continued with ups and downs until 1431. In the context of the reign of John I, his son Henry (dubbed El Navegante only in the nineteenth century by German historians Heinrich Gustav Schaefer and de Veer) sponsored the Portuguese maritime and colonial expansion. It was due to his initiative that the conquest of the city of Ceuta was held in Morocco in 1415. Thus Portugal agreed to a commercial enclave of great importance. After the capture of Ceuta, Enrique was inaugurated as Duke of Viseu. With its headquarters in the city of Lagos financed the first expeditions of recognition and colonization of the Atlantic islands and the African coast. There he set up his company monopolistic characteristics (received a fifth of trade benefits in the exposed regions, and later was granted a monopoly of woolen cloth). The May 25, 1420 he was appointed Grand Master of the Order of Christ (the successor to the Knights Templar). This appears to be important for understanding many of the myths and mysteries associated with the life and activities of Prince Henry. To remember is that Portugal was one of the few places where the Templar Order was not dismantled. Instead the king Dionisio I created the Order of Christ in 1319 placing it under control of the monarchy. Anyway, Enrique, very fond of astrology, encouraged the creation of a chair in that discipline at the University of Coimbra. It is said that was surrounded by the most important scholars and drivers (supposedly inherited contact the Templar Order) which enabled it to innovate in scientific and technical matters Jewish, Arab and Christian origins. A cenacle that kind of wise and sailors called School of Sagres, now considered a historiographical myth of later construction. Damião de Gois philosopher (1502-1574) and the historian João de Barros (1496-1570) is cited as one of the first to mention sailing school associated with Enrique. Based on these "sources" the English historian Samuel Purchas (1575-1626), the great collector of stories about the voyages of the Age of Discovery, uses the term "Sagres School of Navigation" for the first time. The absence of direct documentary or archaeological evidence has to be put into question the existence of the school. The story that Henry had moved to Sagres in 1418 appears only in the nineteenth century from work as romantic historians Joaquim Pedro de Oliveira Martins (1845-1894). Also Sir Charles Raymond Beazley (1868-1955), pro-German British historian romantic line (Beazley, CR (1894) Prince Henry the Navigator. The Hero of Portugal and of Modern Discovery, 1394-1460 AD With An Account of Geographical Progress THROUGHOUT the Middle Ages as the Preparation for His Work. Putnam., pp.160-162). The evidence suggests that Enrique recently received land ownership at Cape San Vicente (Algarve) in 1443 and moved to Sagres in 1457 where he died three years later (Randles, WGL (1993). "The Alleged nautical school founded in the fifteenth century at Sagres by Prince Henry of Portugal, called the 'Navigator' 'Imago Mundi 45 (1). 20-28).
However it is true that Henry should be considered the principal designer and promoter of the ship as well as many oriental-inspired instruments used in ocean navigation.
The beginning of the Portuguese expansion constitutes the occupation of Ceuta in 1415, in 1419 the Madeira Islands and the Azores in 1420. The Madeira islands were populated with settlers from 1425 Algarve and Minho mainly. The Azores were colonized from 1439 by immigrants from the Algarve and Alentejo, and then in northern France, Flanders, Genoa (also received refugees from Jewish and Arabic). Converted into captaincies grantee granted to people of the gentry, the Atlantic islands were used as a basis for sugar production and contributed to economic development in Portugal.
By the time he began the competition with the Spanish Crown, which had begun with the aristocratic Atlantic expansion grant to Norman Jean de Bethencourt in 1402 of the Conquest of the Canary Islands. The Portuguese resisted the Spanish presence and were in charge of securing the dominance of the West African coast. In 1452 Portugal minted its first gold coins with the metal from the Gold Coast in Africa. As a corollary of this stage managed the issuance of two papal bulls: Romanus Pontifex (1955) and Inter Caetera (1456), which recognized the Portuguese monopoly of conquest, commerce and navigation south of Boujdour and ends Naam and gave the land to the ecclesiastical authority of the Order of Christ. For 1487 Bartolomeu Dias reached the Cape of Good Hope.
On September 4, 1479 the Treaty of Alcáçovas ended the Spanish-Portuguese dispute over the War of Succession Castellana (1475-1479) and also solved the Atlantic dispute over possession of the Canary Islands. These islands were a reservoir of slaves for the Portuguese who frequently raided them. In this sense Castile granted possession of the islands, but the Portuguese exclusivity recognized in Africa and other lands to be discovered:
European Renaissance in the Portuguese population was never really over one million inhabitants, according to the most optimistic estimates. It is almost a "historical miracle" that such a small and insignificant as demographically State has built an empire bigger than the hitherto mighty Ottoman Empire in less than a century. By then, of course, history seems franchise was about allowing almost unbelievable "miracles" as Spain, Portugal rival, had stayed with three complete civilizations without investing a penny of the royal treasury.
The base of Portuguese rule was in control of the maritime trade routes. The empire was built from the actual possession of strategic points: islands, occupied or trading posts and founded cities. Through commercial agreements and they became much diplomatic skill to many States partners, customers or Portuguese protectorates. This system was controlled by a powerful and effective naval fleet, and its result was to turn the South Atlantic and the Indian Ocean on Mare Clausum until 1580.
The background of the Portuguese naval power are in the reign of Dionysius (Dinis) I (1279-1325). This king ruled the country through a policy of infrastructure development ensured by a strategy to prevent international conflicts. He promoted agriculture, forestry and mining development. In 1308 he signed a trade agreement with England and later negotiated the sale of surplus production to other European countries. In 1317 he instituted the Royal Navy, Admiral of the United designating as the Genoese Emanuele Pezagno (Manuel Pessanha), kicking off the Portuguese Navy.
But for the Portuguese historiography the beginning of the Portuguese colonial empire are in the reign of Juan I of the House of Avis (1385-1433). This king assumed after the civil war that took place between 1383 and 1385 unleashed by the military intervention of Juan I of Castile (who claimed the Portuguese throne inheritance rights). Once on the throne Juan I Avís faced nobles allied with Juan I of Castile and after the conclusion of the Treaty of Windsor with England (May 9, 1836), addressed the Spanish dynastic crisis. The war against Castile, with British support (Britain was at that time in the midst of the Hundred Years' War against France) continued with ups and downs until 1431. In the context of the reign of John I, his son Henry (dubbed El Navegante only in the nineteenth century by German historians Heinrich Gustav Schaefer and de Veer) sponsored the Portuguese maritime and colonial expansion. It was due to his initiative that the conquest of the city of Ceuta was held in Morocco in 1415. Thus Portugal agreed to a commercial enclave of great importance. After the capture of Ceuta, Enrique was inaugurated as Duke of Viseu. With its headquarters in the city of Lagos financed the first expeditions of recognition and colonization of the Atlantic islands and the African coast. There he set up his company monopolistic characteristics (received a fifth of trade benefits in the exposed regions, and later was granted a monopoly of woolen cloth). The May 25, 1420 he was appointed Grand Master of the Order of Christ (the successor to the Knights Templar). This appears to be important for understanding many of the myths and mysteries associated with the life and activities of Prince Henry. To remember is that Portugal was one of the few places where the Templar Order was not dismantled. Instead the king Dionisio I created the Order of Christ in 1319 placing it under control of the monarchy. Anyway, Enrique, very fond of astrology, encouraged the creation of a chair in that discipline at the University of Coimbra. It is said that was surrounded by the most important scholars and drivers (supposedly inherited contact the Templar Order) which enabled it to innovate in scientific and technical matters Jewish, Arab and Christian origins. A cenacle that kind of wise and sailors called School of Sagres, now considered a historiographical myth of later construction. Damião de Gois philosopher (1502-1574) and the historian João de Barros (1496-1570) is cited as one of the first to mention sailing school associated with Enrique. Based on these "sources" the English historian Samuel Purchas (1575-1626), the great collector of stories about the voyages of the Age of Discovery, uses the term "Sagres School of Navigation" for the first time. The absence of direct documentary or archaeological evidence has to be put into question the existence of the school. The story that Henry had moved to Sagres in 1418 appears only in the nineteenth century from work as romantic historians Joaquim Pedro de Oliveira Martins (1845-1894). Also Sir Charles Raymond Beazley (1868-1955), pro-German British historian romantic line (Beazley, CR (1894) Prince Henry the Navigator. The Hero of Portugal and of Modern Discovery, 1394-1460 AD With An Account of Geographical Progress THROUGHOUT the Middle Ages as the Preparation for His Work. Putnam., pp.160-162). The evidence suggests that Enrique recently received land ownership at Cape San Vicente (Algarve) in 1443 and moved to Sagres in 1457 where he died three years later (Randles, WGL (1993). "The Alleged nautical school founded in the fifteenth century at Sagres by Prince Henry of Portugal, called the 'Navigator' 'Imago Mundi 45 (1). 20-28).
However it is true that Henry should be considered the principal designer and promoter of the ship as well as many oriental-inspired instruments used in ocean navigation.
The beginning of the Portuguese expansion constitutes the occupation of Ceuta in 1415, in 1419 the Madeira Islands and the Azores in 1420. The Madeira islands were populated with settlers from 1425 Algarve and Minho mainly. The Azores were colonized from 1439 by immigrants from the Algarve and Alentejo, and then in northern France, Flanders, Genoa (also received refugees from Jewish and Arabic). Converted into captaincies grantee granted to people of the gentry, the Atlantic islands were used as a basis for sugar production and contributed to economic development in Portugal.
By the time he began the competition with the Spanish Crown, which had begun with the aristocratic Atlantic expansion grant to Norman Jean de Bethencourt in 1402 of the Conquest of the Canary Islands. The Portuguese resisted the Spanish presence and were in charge of securing the dominance of the West African coast. In 1452 Portugal minted its first gold coins with the metal from the Gold Coast in Africa. As a corollary of this stage managed the issuance of two papal bulls: Romanus Pontifex (1955) and Inter Caetera (1456), which recognized the Portuguese monopoly of conquest, commerce and navigation south of Boujdour and ends Naam and gave the land to the ecclesiastical authority of the Order of Christ. For 1487 Bartolomeu Dias reached the Cape of Good Hope.
On September 4, 1479 the Treaty of Alcáçovas ended the Spanish-Portuguese dispute over the War of Succession Castellana (1475-1479) and also solved the Atlantic dispute over possession of the Canary Islands. These islands were a reservoir of slaves for the Portuguese who frequently raided them. In this sense Castile granted possession of the islands, but the Portuguese exclusivity recognized in Africa and other lands to be discovered:
...no turbaran e molestaran ni inquietaran, de hecho
ni de derecho, en juicio ni fuera de juicio, a los dichos señores rey a
príncipe de Portugal ni a los reyes que por el tiempo fueren de Portugal ni sus
reinos, la posesión e casi posesión en que estuvo, en todos los tratos, tierras
e rescates de Guinea, con sus minas de oro e cualesquier otras islas, costas,
tierras, descubiertas e por descubrir, halladas e por hallar, islas de la
Madera , Puerto Santo e Desierto e todas las islas de los Azores e Islas de las
Flores cabe las Islas de Cabo Verde e todas las islas que ahora están
descubiertas e cualesquier otras islas que se hallaren o conquistaren, de las
Islas de la Canaria para ayuso contra Guinea, porque todo lo que es hallado e
se hallare, conquistase o descubriere en los dichos términos, allende de que es
hallado ocupado o descubierto, queden a los dichos rey e príncipe de Portugal e
a sus reinos, quitando solamente las islas de Canaria, conviene a saber
Lanzarote, La Palma , Fuerteventura, La Gomera , el Hierro, la Graciosa , la
Gran Canaria , Tenerife e todas las otras Islas de Canaria ganadas e por ganar,
las cuales quedan a los reinos de Castilla y León...
Treaty of Alcáçovas, proclamation of March 14, 1480, preserved
in the Archive of Simancas
In 1492 Christopher Columbus discovered new lands under Spanish protection triggering a new diplomatic row with Portugal. This time Castile had papal approval of his mastery of the lands discovered by four Bulls Alexandrian 1493. Finally, a division of spheres of influence is decided by the Treaty of Tordesillas signed on June 7, 1794 between representatives of the king John II of Portugal and the Catholic Kings of Spain. The dead letter of the treaty stated:
In 1492 Christopher Columbus discovered new lands under Spanish protection triggering a new diplomatic row with Portugal. This time Castile had papal approval of his mastery of the lands discovered by four Bulls Alexandrian 1493. Finally, a division of spheres of influence is decided by the Treaty of Tordesillas signed on June 7, 1794 between representatives of the king John II of Portugal and the Catholic Kings of Spain. The dead letter of the treaty stated:
Que se haga y
asigne por el dicho mar océano una raya o línea derecha de polo a polo, del
polo Ártico al polo Antártico, que es de norte a sur, la cual raya o línea e
señal se haya de dar e dé derecha, como dicho es, a trescientas setenta leguas
de las islas de Cabo Verde para la parte de poniente, por grados o por otra
manera, como mejor y más presto se pueda dar, de manera que no será más. Y que
todo lo que hasta aquí tenga hallado y descubierto y de aquí adelante se
hallase y descubriere por el dicho señor rey de Portugal y por sus navíos, así
islas como tierra firme, desde la dicha raya arriba, dada en la forma
susodicha, yendo por la dicha parte de levante, dentro de la dicha raya a la
parte de levante, o de norte o sur de ella, tanto que no sea atravesando la
dicha raya, que esto sea y quede y pertenezca al dicho señor rey de Portugal y
a sus subcesores para siempre jamás. Y que todo lo otro, así islas como tierra
firme, halladas y por hallar, descubiertas y por descubrir, que son o fueren
halladas por los dichos señores rey y reina de Castilla y de Aragón, etc., y
por sus navíos, desde la dicha raya, dada en la forma suso dicha, yendo por la
dicha parte de poniente, después de pasada la dicha raya, para el poniente o al
norte sur de ella, que todo sea y quede y pertenezca a los dichos señores rey y
reina de Castilla y de León, etc., y a sus subcesores para siempre jamás.
It is conducting a joint expedition to define exactly this demarcation
line, expedition that was established was never realized. For that reason the
matter was left to the interpretation that both sides gave the text. And when
in 1500 Pedro Alvares Cabral reached the coast of present Brazil (Land of Vera
Cruz), a new source of border disputes would open.
But by the time Portugal showed no special interest in their possessions on the American coast. He just give Fernão de Noronha, an agent of Fugger Bank, the Land of Santa Cruz and São João Ilha do for the exploitation of brazilwood in 1503. The call Captaincy of São João actually worked until 1511. Then fu abandoned. Previously the government had granted to João Fernandes Lavrador navigator had explored the coasts of Labrador current Canadian in 1498, the possession of those territories, although disowned them. The island of Newfoundland (apparently discovered by the Portuguese João Vaz Corte-Real and Alvaro Martins Homem in 1473) have also been claimed by Portugal (there existed since the early sixteenth century a town called San Juan de Pasajes, Guipuzcoa founded by fishermen Flights San Juan, which formally became a British dominion in 1583).
The Portuguese government's attention was fixed on the new world that had just opened beyond the Cape of Good Hope. Indeed in 1498 Vasco da Gama arrived in Calicut in India and established the first factory. In 1505 he was appointed the first Portuguese Viceroy, Francisco de Almeida, residing in Cochin. The Portuguese presence in the Indian led to confrontation with the Mamluks of Egypt and the Ottomans, who had Venetian support. A decisive naval battle was fought against the Indian city of Diu in 1509 between the fleets of the Viceroy of India Francisco de Almeida and joint Mamluk-Ottoman fleet. Portuguese viceroy's fleet consisted of 18 vessels, while their opponents totaled about 92. However the Portuguese victory was complete. In 1510 Alfonso de Albuquerque conquered Goa beginning the Portuguese State of India, the name of all the possessions of Portugal in the Indian Ocean to the eighteenth century. In 1516 they obtained the key to the Red Sea to finally conquer the city of Aden. In two decades the Portuguese achieved the total control of the Spice Route and clashed again with the Spanish for control of the Moluccas since 1521. Just this year a Portuguese navigator in the service of the Spanish Crown, Fernão de Magalhães (or Ferdinand Magellan), came to the Philippines. The conflict ended with the signing of the Treaty of Zaragoza on April 22, 1529 which established a new demarcation line 297.5 leagues east of the disputed archipelago.
The presence of two Spanish settlements in what would be the southern coast of São Paulo today: Cananéia (founded perhaps in 1498 or 1502) and Iguape (founded in 1529) lusas alerted authorities about the safety of American overseas possessions. Also the activities of the French and English pirates were increasing. King John III was quick to grant new captaincies grantee to Portuguese nobles between 1534 and 1539 to encourage the effective colonization of Brazil. Precisely one of the first was the captaincy of San Vicente, which already in 1532 had founded the town of the same name who was the donee Martim Afonso de Sousa. In 1536 war broke out Iguape, which ended with the eviction of the Spanish in the region. However the captaincy system was unsuccessful (except in San Vicente and Pernambuco). In 1549 the Portuguese Crown created the State of Brazil establishing a governor (Tomé de Souza) in São Salvador da Baía de Todos os Santos. The successors of Tomé de Souza, the governors Duarte da Costa (1553-1558) and Mem de Sá (1558-1573) had to face the occupation of French Huguenots in Guanabara Bay in Rio de Janeiro today (France Antarctica) between 1555 and 1567. In 1574 the French dealers brazilwood Potiguara instigated the rebellion Indians in Itamaracá Captaincy which meant the abandonment of it by the donee Pero Lopes de Souza. Just in 1584-1585 colonization of the region (renamed PB) it was restarted and dominated the indigenous rebellion in 1599 following an epidemic that decimated the population.
But by the time Portugal showed no special interest in their possessions on the American coast. He just give Fernão de Noronha, an agent of Fugger Bank, the Land of Santa Cruz and São João Ilha do for the exploitation of brazilwood in 1503. The call Captaincy of São João actually worked until 1511. Then fu abandoned. Previously the government had granted to João Fernandes Lavrador navigator had explored the coasts of Labrador current Canadian in 1498, the possession of those territories, although disowned them. The island of Newfoundland (apparently discovered by the Portuguese João Vaz Corte-Real and Alvaro Martins Homem in 1473) have also been claimed by Portugal (there existed since the early sixteenth century a town called San Juan de Pasajes, Guipuzcoa founded by fishermen Flights San Juan, which formally became a British dominion in 1583).
The Portuguese government's attention was fixed on the new world that had just opened beyond the Cape of Good Hope. Indeed in 1498 Vasco da Gama arrived in Calicut in India and established the first factory. In 1505 he was appointed the first Portuguese Viceroy, Francisco de Almeida, residing in Cochin. The Portuguese presence in the Indian led to confrontation with the Mamluks of Egypt and the Ottomans, who had Venetian support. A decisive naval battle was fought against the Indian city of Diu in 1509 between the fleets of the Viceroy of India Francisco de Almeida and joint Mamluk-Ottoman fleet. Portuguese viceroy's fleet consisted of 18 vessels, while their opponents totaled about 92. However the Portuguese victory was complete. In 1510 Alfonso de Albuquerque conquered Goa beginning the Portuguese State of India, the name of all the possessions of Portugal in the Indian Ocean to the eighteenth century. In 1516 they obtained the key to the Red Sea to finally conquer the city of Aden. In two decades the Portuguese achieved the total control of the Spice Route and clashed again with the Spanish for control of the Moluccas since 1521. Just this year a Portuguese navigator in the service of the Spanish Crown, Fernão de Magalhães (or Ferdinand Magellan), came to the Philippines. The conflict ended with the signing of the Treaty of Zaragoza on April 22, 1529 which established a new demarcation line 297.5 leagues east of the disputed archipelago.
The presence of two Spanish settlements in what would be the southern coast of São Paulo today: Cananéia (founded perhaps in 1498 or 1502) and Iguape (founded in 1529) lusas alerted authorities about the safety of American overseas possessions. Also the activities of the French and English pirates were increasing. King John III was quick to grant new captaincies grantee to Portuguese nobles between 1534 and 1539 to encourage the effective colonization of Brazil. Precisely one of the first was the captaincy of San Vicente, which already in 1532 had founded the town of the same name who was the donee Martim Afonso de Sousa. In 1536 war broke out Iguape, which ended with the eviction of the Spanish in the region. However the captaincy system was unsuccessful (except in San Vicente and Pernambuco). In 1549 the Portuguese Crown created the State of Brazil establishing a governor (Tomé de Souza) in São Salvador da Baía de Todos os Santos. The successors of Tomé de Souza, the governors Duarte da Costa (1553-1558) and Mem de Sá (1558-1573) had to face the occupation of French Huguenots in Guanabara Bay in Rio de Janeiro today (France Antarctica) between 1555 and 1567. In 1574 the French dealers brazilwood Potiguara instigated the rebellion Indians in Itamaracá Captaincy which meant the abandonment of it by the donee Pero Lopes de Souza. Just in 1584-1585 colonization of the region (renamed PB) it was restarted and dominated the indigenous rebellion in 1599 following an epidemic that decimated the population.
«Coat of arms of the Kingdom of Portugal (Enciclopedie Diderot)» de
SanchoPanzaXXI - Trabajo propio. Disponible
bajo la licencia GFDL vía Wikimedia Commons -
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coat_of_arms_of_the_Kingdom_of_Portugal_(Enciclopedie_Diderot).svg#/media/File:Coat_of_arms_of_the_Kingdom_of_Portugal_(Enciclopedie_Diderot).svg
«Descobrimentos e
explorações portuguesesV2» de Descobrimentos_e_explorações_portugueses.png:
*Portuguese_discoveries_and_explorations.png: *Portuguese_Empire_map.jpg:
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Descobrimentos_e_explorações_portugueses.png. Disponible bajo la licencia CC
BY-SA 3.0 vía Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Descobrimentos_e_explora%C3%A7%C3%B5es_portuguesesV2.png#/media/File:Descobrimentos_e_explora%C3%A7%C3%B5es_portuguesesV2.png
«Map of Portuguese India» de Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Trabajo
propio, using this map by Uwe Dedering The data is from the German Wikipedia
page about the Portuguese Empire. Disponible
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http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/archivos/mc/archivos/ags/portada.html
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